Hybrid Snipa med Precers teknik

Hybrid Snipa med Precers teknik

Storsjöbåt 720 Hybrid

Den pelletsdrivna Hybrid Snipan är byggd som ett samarbete mellan Norska båttillverkaren Storsjöbåt och teknikföretaget Precer. Denna blogg följer utvecklingen av Hybridsnipan som blir världens första fastbränsledrivna hybridbåt.

För mer information besök www.storsjobat.se eller www.precer.se

Storsjöbåt AS och Precer AB

Hybrid Snipa byggetPosted by Hybrid Snipa 2009-10-10 17:05:15

2009-01-28

Storsjöbåt AS och Precer AB lanserar fastbränsledriven hybridbåt för den europeiska marknaden

Att göra en miljövänlig båt är något vi på Storsjöbåt tänkt på länge. Men existerande teknik med drivmedel såsom etanol, metanol eller biodiesel har inte varit så attraktiv. Detta av den enkla anledningen att dessa egentligen inte är så miljövänliga eller kostnadseffektiva som vi gärna skulle vilja tro när man tar med negativa effekter såsom framställning, transport av bränslet osv. En rent eldriven båt är inte heller aktuellt för oss då en sådan har en begränsad räckvidd, och är det något som är viktigt när man ger sig ut på sjön så är det att veta att man har drivmedel så att man tar sig hela vägen hem, säger Leif Eikeseth, VD på Storsjöbåt AS

Storsjöbåt kommer under 2009/2010 att lansera två modeller av en 23-fots snipa. En öppen självlänsande båt för dagsturer, fritid och fiske samt en modell för övernattning med kabin, kök, toalett osv.

Bränslet är vanligt träpellets, vilket vi i princip har obegränsad tillgång till i motsättning till olja. Pellets har även en mycket mer stabil prislinje och kan till och med produceras lokalt och oavsett vad som händer på världsmarknaden när det gäller oljan så är pellets en energikälla vi kan kontrollera tillgång och pris på själva, fortsätter Eikeseth.

Precers hybridteknik, som grundläggande innebär batterier som återladdas av en värmemotor som drivs av pellets, är helt miljövänlig. Som resultat har man en båt som har obegränsad räckvidd och med detta en seriös utmanare till den traditionella bränslemotorn på alla plan. Den är kostnadseffektivare, mer miljövänlig, enklare i sina beståndsdelar och mer driftsäker, samt kräver minimalt med underhåll och har lång livslängd. Med Precers teknik har vi även fördelen att kunna montera motor och drivning under däck, vilket ger mer däcksplats. En annan positiv "bieffekt" med Precer är att man automatiskt har både värme och 230 volt ström ombord, säger Eikeseth.

Precer kommer tillsammans med Storsjöbåt bygga världens första fastbränsle drivna hybridbåt. Vi ser fram emot att fördjupa vårt samarbete med Storsjöbåt inom Marin applikationer som är ett mycket intressant affärsområde. Att produktionen av denna nya hybridbåt kommer att ske i Värmland är dessutom mycket trevligt, säger Martin Larsson, VD på Precer AB i Karlstad.

Precers lösningar är miljöanpassade biobränslelösningar som klarar alla de krav som ställs på framtidens fordon och båtar samt småskaliga kraftvärmeverk. Precers teknik bygger på att fasta biobränslen (som t.ex. pellets) används som drivmedel i olika typer av hybridfordon, hybridbåtar och småskaliga kraftvärmeverk.

Storsjöbåt AS levererar färdiga båtpaket i Sverige och Norge inom sin mycket eftertraktade STORSJÖ 515/615 Blackline samt STORSJÖ serie av motorbåtar från 420 till 625 fot i storlek